15. 09. 2018
Po delší době jsme výrazně upgradovali CNC mechabox V2 - QSC. Jen pro připomenutí rozdíl mezi konkurenčními "CNC dofrézovanými (odlitky)" mechabox a námi vyrobeným plně CNC frézovaným mechaboxem jsme popisovali v tomto článku.
CNC mechabox V2 patří mezi naše top produkty a proto jsme se rozhodli k výraznému vylepšení tohoto mechaboxu. Vycházeli jsme i z konstruktivních připomínek našich zákazníků.
Materiál mechaboxu jsme samozřejmě zachovali stejný, vyrábíme je z masivních bloků leteckého duralu EN AW 7075 T651, nikoliv z odlitků. I výrobních technologie zůstala stejná a mechabox vyrábíme přesným CNC frézováním. V podstatě veškeré úpravy spočívají v detailech, kteří pak tvoří fuknční celek a dávají mechaboxu výraznou přidanou hodnotu, kromě použitého materiálu, který poskytuje mechaboxu vysokou životnost. Pro názornost přikládáme obrázkové výstřižky, neboť některé detaily jsou tak malé, že by na stříbrném podkladu, duralu EN AW 7075 nebyly dobře viditelné.
Pro přestavu je výchozí hmotnost polotovaru leteckého duralu EN AW 7075 1957g a po obrobení 133g. V podstatě 90% materiálu proměníme na třísky, které necháme recyklovat. Tímto chceme říct, že výroba mechaboxu je velmi složitá, zejména z důvodu tenkých stěn, ale také časově náročná, vzhledem k množství odebraného materiálu tvarové složitosti a počtu upnutí.
Foto č.1 - Hmotnost polotovarů, z kterého vyrábíme náš CNC mechabox V2. Použitý materiál EN AW 7075. Hmotnost je 1,95Kg.
Foto č.2 - Vyrobený CNC mechabox V2 má konečnou hmotnost 133g. Odebraný materiál (odpad v podobě třísek) je téměř 90%.
CNC mechabox V2 vyrábíme ve variantě pro ložiska 8mm a 9mm, doporučujeme používat i nízkoprofilová ložiska, psali jsme o jejich použití v tomto článku.
Mechabox vyrábíme podle standardu Tokyo Marui, což znamená, že většina rozměru je převzatá z mechaboxu V2 od firmy Toyko Marui. Ovšem některé rozměry bylo nutné upravit aby do mechaboxu pasovala většina nejrozšířenějších standardních vnitřních dílů. Bohužel v dnešní době, kdy je přetlak výrobců náhradních dílů a každý výrobce si díly dělá v různých rozměrech, je problematické všechno sladit tak, aby díly od všech výrobců byly navzájem kompatibilní je nemožné. Proto je někdy potřeba drobné úpravy těchto dílů. Proto doporučujeme díly od různých výrobců míchat co nejméně. Různým rozměrům a tvarům různých dílů od různých výrobců se věnujeme v tomto článku. Mechabox lze zprovoznit vždy, jen při použití nestandrdních dílů je nutná úprava. Proto pokud nepasuje některý díl, není vina na straně mechaboxu, protože je rozměrově i tvarově vyladěn dlouhodobým testováním a neustálým vylepšováním a není to důvodem k reklamaci. Dole v článku je příklad osazení mechaboxu vnitřními díly. S touto problematikou souvisí i např. úhel ramínka podavače, o této problematice jsme napsali článek zde.
V textu níž několikrát opakujeme strojně sražené hrany, co to vlastně znamená? Pod pojmem strojně sražená hrana se rozumí hrana, na které v předchozí operaci vznikl otřep vlivem vytažení materiálu a je následně obrobena speciálním nástrojem, a díky tomu na této hraně vznikne fazetka (sražení) např. 0,1mm x 90°. Tím se z ostré hrany s otřepy stává pěkná, upravená hrana, která neřeže. O strojně sražených hraných na mechaboxu se lze přesvědčit na tomto videu:
Všechny úpravy jsou na šedém mechaboxu znázorněny modrým zvýrazněním.
Foto č.3 - Přední část mechaboxu jsme zesílili a přidali větší zaoblení, oproti starší verzi jsme odstranili drážku. Frézování toroidní frézou radius plynule navazuje na zesilovací plochu přední části mechaboxu.
Foto č.4 - V části pro válec jsme zvětšili rádiusy, aby byly sníženy kondezátory napětí. To se projeví vyšší životností. Prostor pro válec je optimalizován pro válce většiny výrobců. Ovšem je potřeba zdůraznit, že každý výrobce má jiné průměry válce (od 25,2mm do 25,5mm, přičemž TM standard je 25,4mm) i délky válců jsou velmi různé (od 71,9mm do 72,2mm), proto jsme mírně zvětšily délku otvoru na 72,3mm, aby válce délkově pasovali a měly i zdravou vůli usazení.
Foto č.5 - Oproti starším generacím našeho CNC jsme přidali strojně sražené hrany, mechabox má nyní zkosené hrany a celkově působí "uhlazeným" dojmem.
Foto č.6 - V zadní části pro QSC vodič pružiny je také spousta nově sražených hran.
Foto č.7 - I na druhé polovině vnější strany mechaboxu je spousta nově strojně sražených hran.
Foto č.8 - V přední části mechaboxu jsou rovněž nově sražené hrany.
Foto č.9 - Další strojně sražené hrany ve vnitřní části mechaboxu.
Foto č.10 - Zesílená podpěra ramínka podavače. Nyní i při havárii ozubených kol a zaseknutí mechanizmu nehrozí riziko vylemení této podpěry. Díky promyšlenému tvaru nepřekáží pístu v pohybu.
Foto č.11 - Detail sražení většiny hran v přední části mechaboxu.
Foto č.12 - Prostor pro kabely je široký 4mm, což je dostatečný prostor pro vedení i velmi silných kabelů. Ve standardních zinkových mechaboxech jsou drážky široké 2,5mm.
Foto č.13 - Zvětšený otvor pro uvolnění západky zpětného chodu (doporučujeme používat pouze v krajním případě, hrozí riziko zničení pístu), zvětšená drážka pro pružinku západky zpětného chodu, která při montáži samovolně nevyskakuje a ochranný most proti prodření kabelů od motoru. Západku zpětného chodu doporučujeme naši CNC frézovanou z oceli, samozřejmě pasuje jakákoliv standardní západka pro V2.
Foto č.14 - Vyfrézovaná drážka pro pružinku spouště, drážka pro pružinku mechanického zajišťovače spouště. Dále jsme přidali rádiusy na kolících, což výrazně zvyšuje odolnost proti zlomení.
Vzhledem k problémům s povrchovou úpravou eloxováním psali jsme v tomto článku, má mechabox povrchovou ochranu aplikovanou již při obrábění a to silně koncentrovanou (10%) emulzí Motorex AERO 8200, která je přímo určená pro obrábění a povrchovou ochranu leteckých slitin. V každém případě nedoporučujeme mechabox máčet ve vodě.
Při používání této silně koncentrované emulze jsme pozorovali i výrazně vyšší kvalitu obráběného povrchu.
Dále jsme upgradovali šrouby mechaboxu. Vzhledem ke konstrukci mechaboxu není možné používat standardní šrouby podle ISO norem (kvůli výšce hlavy šroubu, např. šroub u pažbičky by vyčníval a mohl by zabránit zasunutí pažbičky), bylo nutné vyrobit formu pro lisování speciálních šroubů a tyto šrouby lisovat, což stálo značné množství finančních prostředků. Šrouby jsou nově vysoce pevnostní 12.9 a mají Torx (hvězdička) tvar pro utahování. Tímto opatřením lze používat vyšší sílu pro utahování. Šrouby pro upevnění přerušovače a spoušťových kontaktů používají klíč Torx TX8 a ostatní šrouby klíč Torx TX10. Lze alternativně nahradit vhodným plochým šroubovákem. Šrouby jsou tvrzené a černěné.
Foto č. 15 - nově vysoce jakostní na zakázku vyrobené šrouby Torx.
Foto č.16 - Mechabox je nově označený, pro jaký průměr ložiska je vyroben, tedy 8mm nebo 9mm. Popis provedení rýhovacím nástrojem je umístěn v přední části mechaboxu na obou polovinách.
Novou generaci CNC mechaboxů můžete objednat na našem eshopu ve verzi 8mm a 9mm.
Příklad osazení CNC mechaboxu V2 vnitřními díly od různých výrobců.