23. 07. 2018
Za necelých 5 let od vzniku naší firmy Retro FACTORY s.r.o. jsme vyrobili a nechali naeloxovat přes 100000 kusů různých duralových výrobků, ale vždy jsme se potýkaly s různými problémy, bez možnosti opravy. A to jsme vyzkoušeli snad všechny tuzemské i zahraniční galvanovny s odlišnými výsledky. Takže si troufáme tvrdit, že ohledně povrchové úpravy duralu EN AW 7075 máme opravdu velmi bohaté zkušenosti. A nyní nastal správný čas pro změnu.
Jak jsme již nesčetněkrát psali o problémech s povrchovou úpravou na leteckém duralu EN AW 7075, ze kterého vyrábíme všechny duralové díly, stejně tak jako mnoho různých pokusů s povrchovými úpravami, konečně máme řešení.
Aby jsme si ještě něco řekli eloxování. Eloxování je proces, kdy se na povrchu hliníku (ne duralu) vytvoří ochranná vrstva ve formě oxidu hliníku, který chrání hliník před korozí a povrch hliníku není vodivý. Tento proces lze 100% zaručit pouze u čistého hliníku, tím ale neříkáme, že nejde eloxovat i duraly s různým chemickým složením. Duraly obsahují různé chemické prvky, které výrazně zlepšují mechanické vlastnosti, což je případ i duralu EN AW 7075, ze kterého vyrábíme zejména kvůli extrémní pevnosti a odolnosti. Jenže dural EN AW 7075 obsahuje prvky AlZnMgCu1,5. A právě tím začínají problémy. Každý díl z tohoto materiálu, který chceme eloxovat se musí odmastit, což se děje nejčastěji louhem, kvůli jeho vysoké účinosti. Jenže louh silně reaguje se Zinkem a Zinek se v podstatě začíná vypařovat, čímž se mění rozměry. Takže po odmaštění (moření) může dojít ke zvětšení otvorů např. pro ložiska, což je velmi nežádoucí. Další problém přichází při samotném procesu eloxování. Prvek, který doslova nesnáší eloxovací lázeň je měď, která prudce reaguje a pokud se měď nachází na povrchu výrobku, je vystřelena z jeho povrchu a zůstávají po ní drobné krátery, nebo různé fleky pod povrchem. Podle našich zkušeností je právě měď největším zabijákem samotného eloxování a nelze s tím nic moc dělat, jen vytřídit dobré a špatné kusy, což je velmi nežádoucí a v podstatě jsme tak přicházeli o 10 - 15% výrobků.
Jednoduše řečeno, letecký dural EN AW 7075 eloxovat v podstatě nejde. Správný postup povrchové úpravy duralu EN AW 7075 je pasivace a prášková barva. Což je vyloučeno, vzhledem k velkým přesnostem a tvarovým složitostem zejména u CNC mechaboxů, nehledě na další technologické úpravy při práškovém lakování. Takže tato metoda je vyloučena.
Ve spolupráci se Švýcarským výrobcem olejů firmou Motorex jsme vyměnily původní univerzální emulzi od firmy Blaser a nahradily speciální emulzí pro CNC obrábění leteckého duralu EN AW 7075, která má pro obrábění atestaci od Francouzského Airbusu, protože tento dural je hojně používán v leteckém průmyslu při výrobě namáhaných součástek do letadel. Problém duralu EN AW 7075 je velmi nízká korozní odolnost. Řešení tohoto problému je speciální Polymerová emulze Motorex 8200, kterou nyní používáme ve všech CNC strojích. Tato emulze má velmi nízký obsah oleje cca 20% a všechny vlastnosti této emulze zajišťují Polymery. Tyto Polymery mají výborné vlastnosti pro obrábění a chlazení nástroje, ale zejména poskytují výbornou antikorozní ochranu pro dural EN AW 7075. Tyto skvělé vlastnosti jsou vyváženy vysokou cenou emulze. Toto opatření se týká zatím pouze CNC mechaboxů, které mají velmi přesné rozměry. U ostatního sortimentu zatím barevné eloxování zůstává.
V každém případě doporučujeme průběžně chránit povrch duralových výrobků např. protikorozním olejem.
Navíc u všech nově vyráběných dílů strojně srážíme většinu hran, takže odpadá nutnost "otupení" hran v louhu, jak jsme psali výše. Pro příklad jak vypadá strojní sražení hrany.
Tato technologická úprava přináší ještě jednu výhodu. Povrchovou ochranu si zajišťujeme nyní sami v průběhu obrábění a odpadne nutnost převážení výrobků do galvanovny, kde díky velkému přetížení výroby zboží čeká i několik týdnů, než se dostane na řadu. Tímto se výrazně zrychlí naskladňování výrobků do eshopu.